تئاتر کوانتومی-تئاتر نیوتنی
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده دلارا نوشین
- استاد راهنما امیر دژاکام حمید سمندریان
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1388
چکیده
: مجموعه قوانین اصلی تئاتر ، بر مبنای دریافت علمی و فلسفی بشر از جهان شکل گرفته اند . تا آن زمان که بن مایه های اصلی علوم ، فیزیک نیوتنی ( کلاسیک ) در نظر گرفته می شد ، بن مایه های اصلی فلسفه هم متأثر از آن بود. لذا با تغییر نگرش های فیزیک نیوتنی و شکل گیری فیزیک کوانتومی ، نظام های فلسفی معاصر نیز تغییر نموده اند. ( به طور اخص اصل عدم قطعیت ساختارهای علت و معلولی را پشت سر می گذارند ) آیا تبیین کوانتومی از جهان ، ساختارهای نمایشی را که براساس فیزیک نیوتنی شکل گرفته اند دچار اختلال می کند ؟پاسخ به این سوال ، هدف این پژوهش بوده است.که بله صورت تحقیق میدانی و مطالعات کتابخانه ای بررسی گردید. در فصل اول کلیات طرح مطرح شد و در فصل دوم تاریخچه پیدایش فیزیک و انواع آن بررسی شده است. فصل سوم خاستگاه فلسفه و ارتباط آن با فیزیک مد نظر بوده. فصل چهارم درباره آنچه که فلسفه و تئاتر را به هم پیوند می دهد بحث می کند. فصل پنجم مدخلی است به بحث اصلی یعنی تئاتری کوانتومی – نیوتنی و بررسی وجوهای مختلف آن. در فصل ششم ، با تأکید بر عنصر مشترک در بین تئاتر ، فلسفه و فیزیک ( یعنی زمان) یکی از مفاهیم تئاتر کوانتومی – نیوتنی مورد بحث واقع شده است. کلید واژه ها : تئاتر ، فلسفه ، فیزیک ، علیت ، اصل عدم قطعیتی و زمان. -بیان مسئله مجموعه قوانین اصلی تئاتر مانند تضاد، تحول، تأثیرپذیری و روند علت و معلولی بر مبنای دریافت علمی بشر از جهان شکل گرفته اند. تاکنون بن مایه های اصلی علوم، فیزیک نیوتنی بوده است و بن مایه های اصلی فلسفه، نظام اندیشگی دکارت. لذا با تغییر نگرش های فیزیک نیوتنی و شکل گیری فیزیک کوانتومی، نظام های فلسفی معاصر نیز تغییر نموده اند. بدیهی است (هرچند در کشور ما اصلاً بدیهی نیست) که ساختارهای نمایشی نیز تغییر نموده اند. به صورت عام در زمینه ی فیزیک کوانتومی تحقیقات بسیاری انجام شده اند، اما تاکنون تأثیر فیزیک کوانتوم بر ساختارهای نمایشی بررسی نشده یا حداقل پژوهش گر از وجود آن ها بی اطلاع می باشد. در این تحقیق سه هدف مد نظر است: 1. تبیین ساختارهای معاصر 2. رسیدن به ساختارهای جدید نمایشی 3. تبیین کلی گرایی و جزئی گرایی که تلاش می شود با روش تحقیق مناسب و پژوهش مد نظر، به این اهداف دست پیدا کرد. اهمیت و علت انتخاب چنین موضوعی، فقدان مشاهده ی تحقیقاتی در خصوص رابطه ی فیزیک و تئاتر و بررسی جهان های موجود در اثر با توجه به نظریات فیزیکی است و از آن جایی که جای خالی پژوهش هایی از این دست در تئاتر ما احساس می شود، پژوهش گر با توجه به علاقه ی شخصی و نیاز به انجام پژوهش های این چنینی، به انجام پروژه ای نظری که در راستای پروژه ی عملی او نیز باشد، دست زده است. در این جا نخست به سئوالات و سپس به فرضیات تحقیق اشاره می شود. آیا تبیین کوانتومی از جهان، ساختارهای نمایشی را که بر اساس فیزیک نیوتنی شکل گرفته اند را دچار اختلال می کند؟ فرضیه ی این تحقیق عبارت است از این که «فیزیک کوانتوم ساختارهای علت و معلولی را پشت سر می گذارد.» مدل این تحقیق، پژوهشی بینارشته ای میان دو رشته ی فیزیک و هنر تئاتر است.
منابع مشابه
آرتو و تئاتر شرق
آنتنن آرتو شاعر دیده ور فرانسوی و نظریه پرداز تئاتر مدرن از جمله هنرمندان عصاینگری است که جامعۀ زمان خود را به باد انتقاد می گیرد و در کتاب مشهور تئاتر و همزادش به خصوص به ساختار شکنی تئاتر کلاسیک غربی و لاتین می پردازد. او در این کتاب تئاتر غرب را رد می کند و به تئاتر شرق روی می آورد که بر عکس تئاتر غربی که تا آن روز شالوده هایش بر واژه و کلام برای بیان نظر ها و احساسات استوار بوده، نمادین و ا...
متن کاملارزش های تربیتی تئاتر کودک
این مقاله درباره ی ارزش های تربیتی تئاتر کودک است و در آن کوشش شده ویژگی های پرورشی و آموزشی تئاتر کودک در مدارس بررسی و پژوهش گردد. در ابتدا تعاریفی از تربیت و تئاتر کودک و نظرات برخی صاحب نظران در این رابطه آورده شده و تأثیرات عمیق این نوع تئاتر که منشاء و زمینه اش نمایش بازی ها و بازی های نمایشی می باشد بر کودکان مطرح گردیده و انواع تئاتر کودک از نظر شکل و محتوی و ویژگی های آن که از هر نظر م...
متن کاملخنده در تئاتر
خنده پدیده ای اجتماعی و همگانی است و در تئاتر‘ به گفتة مولیر‘ گریاندن آسانتر از خنداندن است . به همین خاطر نویسندگان‘ برای سرگرم کردن و خنداندن حضار‘ به شیوه های مختلفی متوسل می شوند. خواننده یا تماشاگر با تضادها خود می گیرد‘ خود را با شخصیت ها همسان می پندارد وکوشش می کند برای هر نکتة ناگفته یا بی معنا‘ مفهومی بیابد. در تئاتر معاصر سکوت جای کلام را می گیرد و پرگویی خلاء وجود را از نظرها پنهان ...
متن کاملمردمشناسی مخاطب تئاتر با رویکرد شناخت نیاز فرهنگی (نمونه موردی تئاتر شهر و تالار وحدت)
در پژوهش حاضر نه به دنبال آسیبشناسی بحران مخاطب و نه در پی راهکارهای جذب مخاطب در تئاتر بودیم، بلکه با رویکردی مردمشناختی و با استفاده از مؤلفههای این رشته سعی بر آن داشتیم با طرح پرسشهایی مرتبط به هم، شناختی نسبی از مردمی که در حال حاضر جمعیت مخاطبان تئاتر را تشکیل میدهند و به تئاتر شهر و تالار وحدت به عنوان دو قطب اصلی تئاتر کشور مراجعه میکنند، به نتایجی برسیم. بر این اساس وارد میدان ش...
متن کاملنشانه شناسی تئاتر نو
برای بررسی کارکرد یک مجموعه نمیتوان به شناخت پارهای از عناصر ساختاری آن بسنده کرد. به همین دلیل است که شناخت پارههای پیکر تئاتر نو، یا عناصر ساختاری آن، نیز به تنهایی برای بررسی کارکرد کل مجموعة تئاتری میـــدان نمیدهند، از اینرو آن را باید بر نظامی استوار کرد که ویژگیهای تئاتر نو مبتنی بر آن انتظام یابد. از اینجاست که پارهها را تنها با ساختار پیکـرهها میتوان دریافت. در این مقاله با تحل...
متن کاملدرآمدی بر اقتصاد تئاتر در ایران
چکیده در این مقاله، با نگاةکلی به اقتصاد هنر و با در نظرگرفتن اصول و دیدگاههای اقتصادی و فرهنگی حاکم بر جامعه امروز ایران، رابطه اقتصاد وتولید تئاتر مورد بررسی قرار گرفته است. اگر به تئاتر به عنوان یک محصول فرهنگی بنگریم که از ساز و کارهای مختلف تولید تا اجرا برخوردار است و مانند هر کالای دیگری قابلیت مصرف شدن دارد، بطوری که بخشی از نیازهای انسانی ما را تامین میکند، میباید همانند هر کالای دی...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023